Komisia navrhuje flexibilnejší systém s cieľom pomôcť výrobcom áut splniť cieľové hodnoty emisií CO2 pre nové osobné automobily a dodávky

Európska komisia dnes navrhla cielenú zmenu nariadenia, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové osobné automobily a dodávky. Touto zmenou sa zavádza flexibilný systém pre ciele v oblasti emisií CO2 na roky 2025 až 2027. Návrh bol oznámený ako súčasť odvetvového akčného plánu EÚ pre automobilový priemysel, ktorý bol prijatý 5. marca 2025. Akčný plán nadviazal na strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu, ktorý 30. januára 2025 začala predsedníčka von der Leyenová a zahŕňal otvorenú verejnú konzultáciu a diskusie s vedúcimi predstaviteľmi odvetvia, sociálnymi partnermi a zainteresovanými stranami s cieľom riešiť najnaliehavejšie výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel. Navrhovaný systém umožňuje výrobcom posudzovať plnenie cieľových hodnôt CO2 na roky 2025, 2026 a 2027 počas celého trojročného obdobia na základe priemeru, a nie individuálne za jednotlivé roky. Tento prístup umožňuje výrobcom vyvážiť akékoľvek prekročenie ročných emisií v zostávajúcich rokoch. Dodatočná flexibilita umožní odvetviu investovať do prechodu na čistú energiu, zachovať ciele platné od roku 2025 a udržať priemysel na dobrej ceste k ďalšiemu kolu znižovania emisií. Zámerom celoúnijných cieľov je udržateľný dopravný systém EÚ a splnenie cieľa nulových emisií v cestnej doprave do roku 2050. Komisia vyzýva spoluzákonodarcov, aby bezodkladne dosiahli dohodu o tomto pozmeňujúcom návrhu s cieľom zabezpečiť predvídateľnosť a istotu pre automobilový priemysel a investorov.

Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku